Tuesday, May 12, 2009

Dilema Negeri Perak


1. Keputusan Mahkamah Tinggi semalam telah mengekalkan Datuk Seri Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak. Walaupun begitu, ini bukanlah tafsiran muktamad. Menurut pemahaman saya, keputusan ini masih terbuka kepada usul penangguhan dan rayuan. Hakim semalam hanya menolak permohonan penangguhan secara lisan sebaliknya mengarahkan permohonan bertulis untuk penangguhan.

2. Menurut tafsiran saya lagi, berdasarkan keputusan mahkamah, ini bermakna hanya ada tiga cara sahaja untuk seseorang Menteri Besar Perak hilang jawatan.
  • Beliau meletakkan jawatan secara sukarela
  • Dewan Undangan Negeri Dibubarkan dengan perkenan Sultan.
  • Undi tidak percaya dalam Sidang DUN.
3. Hurm, setakat ini YB Nizar tidak mahu meletakkan jawatan. Sultan pula enggan membubarkan DUN. Tinggal satu cara sahaja iaitu undi tidak percaya.

4. Umum mengetahui, memang BN mempunyai kelebihan 3 undi jika undi dibuat dlm Dewan DUN. Persoalannya di sini, adakah sidang tergempar DUN akan dibuat?

5. Menurut pemahaman saya lagi, Sidang DUN pada 7 Mei adalah luar bidang kuasa Menteri Besar. Oleh sebab itu, perlantikan speaker yang baru adalah sah.

6. Hurm....kita tunggu dan lihat. Macam tgk drama bersiri pulak Perak ni.

7. Tapi saya sedih. sebab Nizar melaung-laungkan semangat demokrasi. pulangkan kehendak rakyat. Sebenarnya semangat demokrasi telah hilang bermula ketika Nizar enggan melepaskan jawatan sebagaimana yang dikehendaki Sultan.

8. Dia yg tak sporting.....dah hilang majoriti, bagi lah kat orang yang ada majoriti. Tahun 2013 bertandinglah semula. Sibuk nak pergi mahkamah, guling2 atas jalan lah.Nak buat pilihanraya semula. Kehendak rakyat konon. Habis, 28 wakil BN tu dipilih oleh siapa? Rakyat juga kan?...Takkan monyet pulak yg mengundi tahun lepas?....isk...

9. Pergi lawan teruk2 di mahkamah, dah dpt title Menteri Besar semula. Lepas tu nak jumpa sultan, nak mintak bubarkan Dewan Undangan Negeri. tak sampai sehari pun jadi Menteri Besar semula, dah sibuk nak letak jawatan balik (dengan membubarkan DUN). Sandiwara apakah ini?

10. Tahu kah anda kalau adakan pilihanraya semula, wang hasil daripada kutipan cukai anda semua akan dihabiskan berjuta-juta ringgit? hanya semata-mata untuk mengikut nafsu Nizar yang tamakkan kuasa itu?....adakah ia berbaloi? bukankah lebih baik digunakan untuk pembangunan rakyat semasa economic downturn ini?

.
well, kita hanya boleh tunggu dan lihat saja.

No comments:

Post a Comment