1. Saya tidak faham kenapa ia menjadi satu topik yang maha hebat.
2. Perasan tak? masa semuanya diajar dlm bahasa melayu. best student spm kebanyakannya bukan daripada kalangan melayu. bertahun-tahun . tapi sejak akhir2 ni. anak2 melayu yang jadi senarai teratas. berpuluh2 A pulak tu...bukan setakat 8 atau 9 je...
3. Ilmu matematik dan sains adalah ilmu yang berkembang setiap hari. tidak seperti sejarah, geografi atau akaun.
4. Kenapa kalau pergi Jepun, buku2 dalam Bahasa Jepun, kenapa kalau pergi Germany, buku2 dalam bahasa Jerman?......boleh je mereka belajar sains dan teknologi dalam bahasa sendiri.takde pun sibuk2 nak belajar dalam bahasa inggeris? memang. betul. tapi negara seperti Jepun, mereka pelopor dalam bidang kejuruteraan dan teknologi.Jadi pada asalnya artikel atau tesis diterbitkan dalam bahasa mereka. kita ni masih terkial2 lagi sebagai pengguna teknologi yang mereka ciptakan/hasilkan . Jadi, kalau kita nak belajar. kenalah faham bahasa mereka. Bahasa Inggeris paling umum digunakan.
5. tapi, mereka mempunyai byk buku2 terjemahan daripada bahasa inggeris?...tak pe pn. mmg betul. mereka ada pakar2 yang ramai dan RAJIN untuk menterjemahkan buku2 ke dalam bahasa mereka. Di Malaysia , siapa nak buat semua tu? Kita ada DBP kan?....mmg betul. ada DBP....tp berapa banyak buku ilmiah yang DBP terjemahkan dalam setahun?...dan berapa lama pula masa diambil untuk menterjemah satu-satu buku? ..
6. Dalam bidang komputer, contohnya evolusi 'java language' ....mula2 mmg lah nama dia JAVA....masa saya belajar dulu. tulis coding pakai notepad jer. sekarang ni?
- .....dah ada eclipse,
- dah ada netbeans
- dan bermacam2 lagi perkembangan.
Betapa pesat perkembangan teknologi sekarang. cuba bayang, kalau saya tunggu buku terjemahan daripada DBP?..setahun?...itu pun kalau ada orang PHD qualified yang sudi nak terjemahkan buku...
Setakat ni saya belum jumpa lagi buku JEE5 dalam bahasa Melayu....saya nak kena ajar budak2 ni...takkan saya nak ajar benda2 yang dah basi?....
7. Jadi, salah ke kalau belajar matapelajaran sains dan matematik dalam bahas Inggeris?tak nak ke lihat anak2 kita maju dalam teknologi? kalau belajar agama ( syari'ah, usuluddin, tasawuf , tasawur) dalam bahasa arab, di sekolah2 menengah agama setelah sekian lama sejak merdeka lagi, tidak pula melanggar artikel 152. bila matematik dan sains dalam bahasa inggeris, dikatakan melanggar artikel 152. menuntut ilmu pun ada double standard?
8. Bagaimana mahu memartabatkan bahasa melayu? adakah mata , telinga dan lidah terarah kepada persekitaran sekolah sahaja? cuba ambil ruang lingkup lebih luas. yang lebih cepat mempengaruhi anak2 kita. anak2 kita dikelilingi oleh media massa seperti radio dan televisyen. Lihat lah lirik2 lagu melayu yang berkumandang di radio. pantaulah drama2 filem2 melayu masa kini? berkualitikah seperti filem2 seniman p. ramlee?..... mengikut pemerhatian saya, lirik 2 daripada pak ngah suhaimi, m nasir je yang signifikan. filem apek dan prof razak? :sigh: drama spa q?..... rosak bahasa melayu..... yang ini mengapa tidak dipantau? mengapa tidak diprotes? saya kira, ini lebih mempengaruhi penggunaan bahasa melayu, semangat nasionalisme di kalangan anak2 kita...
9. Saya tak faham kenapa begitu sempit pandangan pejuang2 bahasa kita yang hanya melihat daripada satu sudut sahaja untuk memperkasakan bahasa melayu. adakah kerana isu ini telah dipolitikkan oleh pihak2 yang tidak bertanggung jawab?
ps: kalau DBP memainkan peranan dengan lebih efisien, menterjemah buku2 ilmu ke dalam Bahasa Melayu, dengan tangkas dan tuntas.....mungkin perkara2 berserabut seperti ini dapat dielakkan. Tidak menjadi satu isu politik pun. Dr Hassan Ahmad, apa yang anda buat sepanjang memegang DBP? Kamus Dewan pun baru edisi keempat sepanjang lebih 50 tahun kita merdeka. begitulah perumpamaan perkembangan bahasa kita oleh DBP. Macam mana nak 'catch up' dengan perkembangan teknologi yang sepantas kilat ni?banyak kerja kah? mungkin sibuk berdemonstrasi di tepi jalan kot?berpolitik, mungkin?
.
:peace:
.
.
No comments:
Post a Comment