Monday, November 24, 2008

Ternakan Kesayangan....


hi hi hi....

tak habis-habis dgn kisah mahu membuka kandang khinzir . belum habis di melaka (kandang khinzir tanpa permit), di selangor (100 hektar ternakan khinzir fidlot)....baru- baru ni di kedah(bukit selambau) pula mereka ingin membina kandang ternakan tersebut.

  • persoalannya di sini, mengapa perlu dibina di kawasan yang 80% penduduknya Melayu?

  • dikatakan, ladang ternakan khinzir perlu di 'centralised' utk meminimumkan pencemaran.bagaimana pihak yang terlibat akan membuat garis panduan dan undang-undang agar boleh dijamin 100% tidak akan ada kandang khinzir secara kecil2lan di melaka, selangor dan negeri sembilan setelah ada suatu tempat penternakan yang besar?.
  • .
  • tiadakah binatang lain yang boleh diternak selain daripada binatang yang haram dimakan, disentuh oleh orang Islam?

  • anda boleh terima jika kita dilabel "negara islam mempunyai ladang ternakan khinzir yang canggih dan terbesar di asia tenggara?"

  • mengapa pihak2 terlibat (PAS , PKR, DAP) mendakwa pelan ini merupakan pelan kerajaan (UMNO) terdahulu? mereka cuma laksanakan saja. (ini kes tak tahu nak bagi reason lah ni. salahkn kerajaan terdahulu. kalau betul pun kenapa nak teruskan jugak? bukan tak boleh nak batalkan.....mereka ni mmg suka kot?)

  • mengapa PAS bersetuju dalam pelan ini? mana kredibiliti mereka sebagai pejuang Islam?..(kalau hasil cukai sebahagian besar daripada sumber yang haram, bagaimana nasib penjawat-penjawat sektor awam?)

saya terjumpa artikel yang agak melucukan di sebuah web site pro pembangkang "tranungkite"... berikut adalah sedutan daripadanya.

Seperkara lagi perlu disebutkan bahawa usaha ini adalah di bawah pembiayaan swasta. Kerajaan negeri hanya menyediakan tapak projek. Orang-orang bukan Islam perlukan daging babi sementara kita perlukan air yang bersih dan persekitaran yang nyaman. Bukankah projek ini satu kompromi yang amat hebat untuk rakyat negara ini?”


hi hi....come on lah.setiap orang bukan islam di malaysia makan 10 ekor khinzir kah sehari sehingga perlu membina berjuta-juta hektar tapak projek yang bernilai RM100 juta?....


sepatutnya tidak perlu ada penternakan haiwan ini di malaysia....sudah terbukti haiwan2 ini pembawa wabak penyakit dan pencemaran air dan bau. kalau mahu makan, import sahaja daripada negara lain....

No comments:

Post a Comment