Tuesday, February 10, 2009

Kemelut Di Perak...

.
1. Macam dalam filem pulak konflik di Perak ni. (biasalah, berlakon drama ni mmg hobi PKR). dengan demonstrasinya, baring di atas jalan, tak mahu keluar dari kediaman rasmi,buat mesyuarat kabinet.nak saman sultan lagi.

2.Yang bestnya, apa yang DS Nizar buat , TG Nik Aziz kata bukan derhaka. sebab disisi Tuhan, manusia sama sahaja tanpa mengira darjat. Memanglah manusia sama sahaja di sisi Tuhan, tapi di sisi manusia kan tak sama? Sultan adalah pemerintah. kalau tak mahu ikut titah sultan, jangan lah duduk di situ. pergi lah Indonesia atau Singapura. negara republik. tiada sultan.(itupun kena ikut peraturan pemimpin2 di negara2 tersebut)

3. Dulu, saya sangat hormat TG Nik Aziz. tapi, tahun lepas dan tahun ini sahaja, banyak pendapat yang dikeluarkan 'when it suits PAS' sahaja. mana boleh macam tu? jangan lah sebab politik, anda mencemarkan reputasi, nama baik anda sebagai tuan guru yang dihormati dalam dan luar negara dengan kenyataan-kenyataan berat sebelah.

4. Kepada puak2 yang sokong penderhakaan, nampak sangat anda tidak patriotik. cintakan keadilan dan tanah air, konon!! macam mana anda katakan begitu jika prinsip rukun negara yang kedua pun anda tak boleh turuti?.....mcm rukun islam jugak, kalau tak ikut, adakah anda seorang Islam yang taat?.....

5. Iya. betul. Sultan tidak berhak untuk memecat seorang menteri besar. Tapi, baginda boleh untuk TIDAK PERKENAN sesiapa yang menjadi Menteri Besar di Negerinya. Memang sedari dulu macam tu...itu lah konsep Raja Berpelembagaan.kalau sultan tak perkenan, cari lah orang lain. Kenapa perlu sanggah pulak?mesti ada sebab Sultan tak perkenan/tak restu dah anda jadi Menteri Besar.(mungkin tak perform, kot?) mcm kerja lah...kalau tak perform, mana boleh naik pangkat. silap2 kena tukar bahagian di tempat yang kurang best...kalau di sektor swasta. kena resign on the spot je.

6. Dalam rukunegara, kenapa 'kesetiaan kepada Raja dan Negara' di letakkan di nombor dua dan 'keluhuran perlembagaan' ,' kedaulatan undang-undang' diletak di nombor tiga dan empat? sebab apa yang Sultan@ Raja titahkan/perkenankan/tak perkenan merupakan law untuk kita ikut. nak pertikaikan apa lagi?

7. Sesiapa yang dok pertikai tu buat demonstrasi/mengeluarkan kata2 kesat terhadap mana2 blog pro kerajaan dengan begitu fanatiknya..Jelas sekali tidak berpegang kepada prinsip Rukunegara yang kelima 'Kesopanan dan Kesusilaan'.

8. Kalau anda tidak pegang kelima-lima rukun asas negara Malaysia ni, jangan jadi rakyat Malaysia lah!...

Maka kami, rakyat Malaysia berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita yang tersebut berdasarkan prinsip-prinsip yang berikut:

Kepercayaan kepada Tuhan
Kesetiaan Kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang-undang
Kesopanan dan Kesusilaan

9. Teringat lagi masa assembly selalu kena ikrar( read as janji) tiap-tiap hari Isnin. bukan sekali sahaja anda lafazkan tiap-tiap minggu selama lebih 6 atau 7 tahun persekolahan...Apakah anda dah lupa janji-janji anda semasa sekolah dulu?. ....memang betul kata Tun Dr Mahathir, Melayu mudah lupa

10. Yang paling sedih, siap baring tepi jalan nak halang Raja negeri sendiri lalu...Melayu yang nak pertahankan kerajaan campuran yang beri leasehold 999 tahun kepada kaum Cina. kalau lah anda hidup umur 99 tahun setiap generasi, 10 generasi tu dpt duduk free. tahun 3008, nanti baru dapat tebus balik tanah tu.

11. bangsa-bangsa lain tengok jer kita dok buat piket mcm tu untuk mereka.yang rugi, yang bercakaran sesama sendiri, siapa? Melayu jugak.....(tak penat ke?)...
.

1 comment:

  1. ini wayang karpal adalah main actor......anuar pulak best director......elizabeth wong actress of the year........khairy jamaluddin menang sorak aje......demonstrasi dia lambat....setelah 80 report untuk karpal baru dia nak buat demo?????
    sepatutnya sebagai calon kp dia mesti agreasif dan perihatin.

    ReplyDelete